Електронне резидентство в Україні: Нові можливості для іноземних підприємців
5 вересня Кабінет Міністрів України прийняв Постанову від 05.09.2023 р. № 970 «Деякі питання діяльності електронних резидентів (е-резидентів) та ведення інформаційної системи “Е-резидент», яка визначає механізм отримання іноземцем статусу е-резидента онлайн. Головна ідея е-резидентства полягає у дистанційному відкритті та веденні бізнесу іноземцями в Україні, зокрема, можна відкривати банківські рахунки та сплачувати податки онлайн.
Хто може стати Е-резидентом?
Іноземець має право набути статус електронного резидента (е-резидента) після подання ним через інформаційну систему "Е-резидент" заяви про набуття статусу електронного резидента (е-резидента), його ідентифікації та надання кваліфікованих електронних довірчих послуг.
Згідно з п. 701.2 ПКУ електронними резидентами (е-резидентами) не можуть бути:
а) громадяни України;
б) іноземці, які мають право на постійне проживання в Україні чи є податковими резидентами України;
в) особи без громадянства;
г) особи, які отримують доходи з джерелом походження з України за товари, роботи, послуги (крім пасивних доходів);
ґ) особи, які є громадянами (підданими), резидентами або особами, місцем постійного проживання (перебування, реєстрації) яких є держави (юрисдикції), не включені до Переліку держав, громадяни або резиденти яких можуть набути статус електронного резидента (е-резидента).
До слова, такий перелік вже затверджений Мінцифри. Українською програмою е-Резидентство зможуть скористатись підприємці з Індії, Пакистану, Словенії та Таїланду. Згодом перелік країн розширюватиметься.
Необхідно зауважити, що набуття статусу електронного резидента (е-резидента) не надає жодних переваг щодо перебування на території України та перетинання державного кордону України, реалізації права на тимчасове або постійне проживання в Україні, прийняття до громадянства України, визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту, порівняно з іншими іноземцями відповідно до законодавства.
Хто не зможе отримати статус е-резидента:
- громадяни країни-агресора рф та білорусії;
- внесені в «чорний та сірий список» FATF (організація, яка бореться з відмиванням грошей та фінансуванням тероризму);
- особи, які мають дохід в Україні (окрім пасивного).
Характеристики цієї системи охоплюють:
Відкрити свій бізнес іноземці зможуть, зареєструвавшись фізичною особою – підприємцем.
Для е-резидентів передбачається оподаткування на спрощеній системі, для ФОПа третьої групи (5% від доходу), річний ліміт - 1167 мінімальних заробітних плат (у 2023 році - це 7 818 900,00 грн). Обрання цієї системи оподаткування відбувається із реєстрацією е-резидентом і не потребує подання окремої заяви.
Також важливо, що дохід від діяльності е-резидента має надходити виключно на його банківський рахунок та від нерезидентів України (крім пасивних доходів).
Така особа не може мати найманих працівників в Україні та не сплачує ЄСВ. (п. 291.4 ПК України)
Однією з переваг е-резидентства є механізм звітування - це робитиме український банк, у якому в е-резидента відкрито поточний рахунок, як податковий агент такого іноземця. Самі е-резиденти звільнені від обов'язку вести облік та складення звітності, не подають квартальну податкову звітність.
Слід зазначити, що Постанова КМУ від 05.09.2023 р. № 970 ще не означає повноцінний запуск е-резидентства в Україні, проте є важливим організаційним актом у підготовці до цього. Повноцінно е-резидентство запустять після завершення розробки та тестування інформаційної системи.
Наша команда слідкуватиме за змінами в цьому питанні та інформуватиме вас про них.
Джерело: Постанова КМУ від 05.09.2023 р. № 970 “Деякі питання діяльності електронних резидентів (е-резидентів) та ведення інформаційної системи “Е-резидент”; Постанова КМУ від 26 травня 2023 року № 534 “Порядок встановлення переліку держав, громадяни або резиденти яких можуть набути статус електронного резидента (е-резидента)”; Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.