Особливості оподаткування в період воєнного стану
7 березня набрав чинність Закон України від 03.03.2022р. №2118-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану".
Законом встановлено тимчасові особливості справляння податків і зборів, що діють на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зокрема щодо наступних питань.
Адміністрування податків
У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, реєстрації податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Важливо:
· Звільнення застосовується у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок. Закон не встановлює яким чином можна довести відсутність такої можливості. На нашу думку, загальний офіційний лист ТПП, що засвідчує наявність форс-мажорних обставин, наведений на офіційному сайті ТТП, не може слугувати доказом відсутності у конкретного підприємства такої можливості.
· В Законі йдеться про звільнення від відповідальності, передбаченої ПКУ, тоді як про адміністративну відповідальність не згадується.
· Станом на сьогодні діє Постанова КМУ від 09.12.2020р. №1236, тому до 31 травня не застосовуються санкції за порушення податкового законодавства (з окремими винятками, зокрема щодо ПДВ та акцизу) відповідно до п. 521 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" ПКУ.
Будь-які податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг податкових строків.
Вважаються діючими ліцензії, по яких не сплачено черговий платіж за ліцензію або закінчився термін дії ліцензії на право виробництва та обігу підакцизних товарів, а саме спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального.
ПДВ та акциз
Операції з добровільної передачі або відчуження коштів, товарів, у тому числі підакцизних, надання послуг на користь Збройних Сил України та підрозділів територіальної оборони без попереднього або наступного відшкодування їх вартості не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування, тому такі операції не є об'єктом оподаткування ПДВ та акцизним податком.
Звертаємо увагу, що в цьому переліку не передбачено передачу товарів (послуг) іншим організаціям, що не відносяться до Збройних Сил України та підрозділів територіальної оборони, наприклад, громадським та благодійним організаціям (наприклад, таким як Фонд "Повернись живим" тощо), тобто передача товарів та послуг таким організаціям підпадає під загальні норми ПКУ і вважається операцією із постачання товарів (послуг) та є оподатковуваною ПДВ та акцизним податком за загальним правилом.
Зупинено дію пунктів 200.10 - 200.12 ПКУ щодо проведення камеральних перевірок при заявленні до повернення суми бюджетного відшкодування з ПДВ.
Податок на прибуток
Коригування фінансового результату до оподаткування, встановлені підпунктом 140.5.9 ПКУ не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави у зв'язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
Слід звернути увагу, що ця норма стосується передачі коштів чи товарів для потреб забезпечення оборони держави по Переліку Кабінету Міністрів і не стосується передачі організаціям прямо не визначеним у цьому пункті, наприклад, громадським організаціям чи благодійним фондам.
ПДФО
Сума відшкодування вартості пального, витраченого при наданні послуг з перевезення для забезпечення потреб Збройних Сил України та підрозділів територіальної оборони, не включається до складу оподатковуваного доходу фізичних осіб, які надають такі послуги. Ця ж сума не оподатковується військовим збором.
РРО
На період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог Закону про РРО не застосовуються.
Мито
Тимчасово, на період дії воєнного стану, звільняються від оподаткування ввізним митом соціально значущі продукти харчування, лікарські засоби та медичні вироби, на які Кабінетом Міністрів України встановлено фіксовані ціни у розумінні Закону України "Про ціни та ціноутворення". Кабінет Міністрів повинен встановити відповідний перелік товарів.
7 березня також набрав чинність Закон від 03.03.2022р. №2115-IX "Про захист інтересів суб'єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни".
Цей Закон не поширюється на податкові правовідносини, але прямо стосується суб'єктів господарювання. Ним визначено, що особи (фізичні, юридичні та ФОПи) подають облікові, фінансові, бухгалтерські, розрахункові, аудиторські звіти та будь-які інші документи, подання яких вимагається законодавством, протягом трьох місяців після припинення воєнного стану за весь період неподання звітності чи обов'язку подати документи.
У цей період до цих осіб не застосовується адміністративна або кримінальна відповідальність за неподання чи несвоєчасне подання такої звітності або документів.
Особи, які не мають фізичної можливості протягом наведеного вище строку подати зазначену звітність чи документи у зв'язку з безпосередніми наслідками їх участі у бойових діях, подають звітність чи документи протягом одного місяця з дня закінчення наслідків, які унеможливлювали їх подання.
У період дії воєнного стану будь-які перевірки щодо своєчасності та повноти подання будь-яких звітів чи документів звітового характеру уповноваженими органами не здійснюються.