Товар був придбаний у нерезидента і ввезений в Україну, але знищений під час обстрілу до складання митної декларації та сплати "імпортного" ПДВ: чи потрібно нараховувати "компенсуючий" ПДВ?
Nexia DK пропонує ознайомитися з окремими новинами Інформаційного бюлетеня Nexia DK про податки, право та звітність в Україні за період із 29 вересня по 5 жовтня 2026 року.
Товар був придбаний у нерезидента і ввезений в Україну, але знищений під час обстрілу до складання митної декларації та сплати "імпортного" ПДВ: чи потрібно нараховувати "компенсуючий" ПДВ?
В описаній у зверненні ситуації Товариством митна декларація на придбаний у нерезидента товар не оформлювалася та ПДВ при ввезенні такого товару на митну територію України не сплачувався, то право на формування податкового кредиту за такою операцією, та відповідно, обов'язок щодо нарахування податкових зобов'язань з ПДВ та складання і реєстрації в ЄРПН зведеної податкової накладної згідно з пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПКУ у Товариства не виникають.
Джерело: Індивідуальна податкова консультація ДПС від 23.09.2026 №5662/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК «Щодо надання індивідуальної податкової консультації»
Вимоги до легалізації та строку дії сертифіката резидентства для цілей статті 39 ПКУ
У випадку, якщо платник податків здійснював господарські операції з контрагентом – нерезидентом, організаційно-правова форма якого включена до Переліку N 480 і такі операції відповідають вартісним критеріям, встановленим підпунктом 39.2.1.7 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу, вони можуть бути визнані неконтрольованими (за відсутності критеріїв, визначених підпунктами «а» – «в», «ґ» підпункту 39.2.1.1 підпункту 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 розділу I Кодексу) за умови подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, до 1 жовтня року, що настає за звітним, Довідки (сертифіката) у паперовій або електронній формі, яка підтверджує, що зазначений контрагент – нерезидент у періоді здійснення господарських операцій з платником податків є резидентом Республіки Польща, виданою компетентним (уповноваженим) органом Республіки Польща, за формою, затвердженою згідно із законодавством цієї країни, належним чином легалізованою, а саме містить апостиль, передбачений статтею 4 Гаазької конвенції, перекладеною відповідно до законодавства України і нотаріально засвідченою.
У випадку, якщо дата видачі Довідки передує періоду здійснення господарських операцій з контрагентом – нерезидентом, така Довідка не може бути підставою для визнання операцій неконтрольованими.
Джерело: Індивідуальна податкова консультація ДПС від 25.09.2026 №5704/ІПК/99-00-21-02-03 ІПК «Щодо надання індивідуальної податкової консультації»
Перерахунок лікарняних після донарахування та сплати ЄСВ з матеріальної допомоги
Якщо працівнику підприємства матеріальну допомогу до відпустки було нараховано роботодавцем в розрахунковому періоді, але помилково не було сплачено єдиний соціальний внесок, то після сплати єдиного соціального внеску і відображення у Податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, форма якого затверджена наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 N 4, за травень 2026 року, а також персоніфікації цих даних у Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування, середньоденна заробітна плата та, відповідно, сума допомоги по тимчасовій непрацездатності нарахована та виплачена працівнику підприємства підлягає перерахунку. При цьому роботодавцем подається корегуюча заява-розрахунок для проведення фінансування перерахованої суми.
Джерело: Лист ПФУ від 08.09.2026 №83697-113562/Д-03/8-2800/26 «Щодо обчислення середньої заробітної плати для розрахунку страхових виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням»