Якщо війна зачепила діяльність підприємства
Агресія РФ проти України не залишила нікого байдужим. Але облік бухгалтерських операцій, в тому числі і під час воєнних дій, ніхто не відміняв.
Ситуація : управлінський персонал Підприємства має сумніви щодо збереженості майна Підприємства в зоні проведення бойових дій, зокрема це стосується товару, готової продукції, запасів та власної або орендованої нерухомості.
Створення забезпечення під знецінення запасів
Податок на прибуток: бухгалтерський облік – Дебет витрати (946 "Втрати від знецінення запасів") - Кредит забезпечення (474 "Забезпечення інших витрат і платежів"). Сума знецінення визнається на підставі судження управлінського персоналу, можливо розглянути уцінення до 0,01 грн. Оформлення – наказ по Підприємству щодо знецінення запасів, де можна, наприклад, написати, що знецінити запаси згідно переліку, який наводиться в додатку до наказу; бухгалтерська довідка, якою безпосередньо оформити знецінення запасів, підписується відповідальною особою та головним бухгалтером. Податковий облік - якщо Підприємство є квартальним платником податку на прибуток, то на суму створеного в періоді резерву (КТ474) треба показати збільшувальну коригувальну різницю (підпункт 139.1.1 ПКУ, рядок 2.1.1 додатка РІ до декларації з податку на прибуток). Якщо в періоді було використання (коригування) забезпечення (ДТ474), тоді Підприємство відображає зменшувальну коригувальну різницю (підпункт 139.1.2 ПКУ, рядки 2.2.1 та/або 2.2.1.1 додатка РІ до декларації з податку на прибуток). Якщо Підприємство є річним платником податку на прибуток, то, найімовірніше, воно не застосовує податкових різниць для коригування фінансового результату до оподаткування, а отже відображає операція за даними бухгалтерського обліку.
ПДВ: оскільки нема факту постачання товарів, то і немає об’єкту оподаткування ПДВ. Отже, операція знецінення запасів для цілей оподаткування ПДВ не є об’єктом.
Списання запасів
Податок на прибуток: оскільки втрачені запаси не відповідають визнанню активів, то їх треба списати (п.27 П(С)БО 9 "Запаси"). Списання можливе двома способами – через створене забезпечення (резерв) або списання на витрати в періоді списання. Бухгалтерський облік – списання через створене забезпечення буде відбуватися проведенням ДТ забезпечення (ДТ474) КТ запаси ( КТ 20,22,26,28, тощо) на суму створеного забезпечення. ДТ 946 КТ запаси на суму, яка перевищує вартість запасів над сумою раніше відображеного знецінення. Якщо ж під знецінення запасів не створювалося забезпечення, то у такому випадку вартість повністю втрачених (зіпсованих або тих, що не вистачає) запасів списуються на витрати звітного періоду (п. 27 П(С)БО 9 "Зпаси". Оформлення – акт на списання матеріальних цінностей, підписується постійно діючою комісією, затверджується – керівником Підприємства. Податковий облік – якщо списання відбувається через резерв, то Підприємство показує зменшувальну коригувальну різницю. Як було зазначено вище, ця різниця застосовується відповідно до підпункту 139.1.2 ПКУ та вказується сума в рядках 2.2.1 та/або 2.2.1.1 додатка РІ до декларації з податку на прибуток.
ПДВ: щодо списання запасів, які попередньо були втрачені за обставин непереборної сили та не з волі Підприємства, слід врахувати наступне. Відповідно до підпункту "в" підпункту 14.1.191 ПКУ списання втрачених запасів можна було би віднести до передачі майна у межах балансу платника податку, що використовується у господарській діяльності платника податку для його подальшого використання з метою, не пов'язаною із господарською діяльністю такого платника податку. І тоді, з урахуванням підпункту 198.5 ПКУ, на платника податку покладається обов’язок нарахувати "умовне" податкове зобов’язання за тими запасами, за якими був відображений податковий кредит з ПДВ. Однак, в останньому абзаці підпункту 198.5 ПКУ вказано, що не є використаними не в господарській діяльності товари (під якими розуміємо всі рухомі запаси), якщо нестача їх обумовлена знищенням внаслідок дії обставин непереборної сили, що підтверджується відповідно до законодавства. Все що залишається Підприємству зробити - це підтвердити факт знищення (втрати) запасів внаслідок дії обставин непереборної сили. Як це зробити? З листа, розміщеного на офіційному сайті Торгово-промислової палати України робимо висновок, що немає необхідності звертатися до територіальних ТПП, адже з метою позбавлення обов’язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП і підготовки пакету документів у період дії введеного воєнного стану, на сайті ТПП України розміщено 28.02.2022 року загальний офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили)
за змістом зразка вказаним нижче
Однак, у всіх конкретних випадках важливим ще таке поняття як дата, конкретна дата знищення запасів чи чогось іншого. Тому, на нашу думку, можливо варто видати внутрішній наказ про втрату майна, запасів, тощо з обов’язковим посиланням на лист ТПП, який рекомендовано роздрукувати.
В іншій частині наших новин ми розглянемо ситуацію, яка буде відноситися до знищення (втрати) нерухомості або орендованої нерухомості.
Ми переможемо! Слава Україні!